Általánosságban elmondhatjuk, hogy aki dolgozik, azzal történhetnek balesetek. És ha történnek balesetek, kötelességünk azokat megfelelően, dokumentálni, kezelni és jelenteni.
De mit is nevezünk pontosan a munkabalesetnek?
A Munkavédelemről szóló 1993 évi XCIII. törvény 87.§ 239. pontja határozza meg:
„Munkabaleset: az a baleset, amely a munkavállalót a szervezett munkavégzés során vagy azzal összefüggésben éri, annak helyétől és időpontjától és a munkavállaló (sérült) közrehatásának mértékétől függetlenül.
A munkavégzéssel összefüggésben következik be a baleset, ha a munkavállalót a foglalkozás körében végzett munkához kapcsolódó közlekedés, anyagvételezés, anyagmozgatás, tisztálkodás, szervezett üzemi étkeztetés, foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás és a munkáltató által nyújtott egyéb szolgáltatás stb. igénybevétele során éri.”
Milyen esetben nem tekinthető munkabalesetnek a baleset?
Nem tekinthető munkavégzéssel összefüggésben bekövetkező munkabalesetnek, ha a munkavállaló az otthonából a munkahelyére közlekedik, vagy otthonába tart, kivéve abban az esetben, ha ezt a közlekedést a munkáltató által biztosított járművel végzi.
Természetesen minden munkabalesetet megfelelően dokumentálni kell, még az olyan kismértékűt is, ami után gond nélkül tudjuk folytatni a munkánkat. Ezeket a munkabaleseti naplóban kell feljegyezni.
Abban az esetben, ha munkabalesetből kifolyólag a munkaképtelenség meghaladja a három napot azt a kivizsgáláson túl be is kell jelenteni a munkavédelmi hatóságnak egy megfelelő nyomtatványon, ezt a nyomtatványt is a munkavédelmi szakember tölti ki.
A munkabalesetek száma a hatóságok jelentése alapján hazánkban évről évre növekszik. Legyünk elővigyázatosak! Előzzük meg a munkabaleseteket!
Ha megtörtént a baj, segítségképpen forduljon szakembereink egyikéhez a munkabalesetek kivizsgálásához.
Elérhetőségeink:
Telefon: +36 27 /501-186
E-mail: firebox@firebox.hu
Web: www.firebox.hu